Sedert september 2013 kaarten de bewoners van de Paashoekstraat (deel tussen Katerstraat en Laurys Gewatstraat) de slechte staat van hun weg, het sluipverkeer en de daarbijhorende hinder, bij het huidige gemeentebestuur aan.
De Paashoekstraat ligt volgens de gewestplannen in een woongebied met landelijk karakter. De bestrating bestaat uit gegoten betonnen platen die dateren van 1967. Ze werd zoals vele Belgische wegen destijds niet aangelegd met het oog op het huidige drukke en zware verkeer.
Het probleem is dat de betonplaten al jaren gebarsten en verzakt zijn, wat resulteert in zware trillingen en lawaaihinder voor de omwonenden. De bermen zijn compleet stuk gereden.
Putten worden door de technische dienst van de gemeente gevuld maar dat zorgt dan bij droog weer voor heel wat fijn stof. Veel vrachtwagens gebruiken de straat nl. als aanrijroute voor een nabijgelegen industrieterrein. Auto's om de dorpskern te ontzien. Door de smalle betonplaten verloopt kruisend verkeer erg onveilig.
Na samenkomst tussen beide partijen(buurtbewoners en gemeentebestuur), werd door het gemeentebestuur een plan opgedrongen waar de bewoners niet achter stonden. De bewoners vroegen een aanpak om de betonplaten te herstellen, het vele en zware verkeer te weren, een zone 50 in te stellen en om de straat zijn groene bermen en landelijk karakter terug te geven.
In november 2016 koos de gemeente ervoor om "uitwijkstroken te voorzien, waavoor de buurt absoluut geen vragende partij was. Maar uitvoer van de werken was reeds gepland en de signalisatie stond al klaar. Tegelijkertijd werden inderdaad enkele van de beschadigde platen uitgebroken en opnieuw aangelegd. Als zoenoffer voor de bermen werden zouden paaltjes geplaatst worden die het verkeer op de rijweg zouden houden. In realiteit kwam er één paaltje om de 100 meter
Inmiddels is het 2018 en zijn we 5 jaar verder. Resultaat: de staat van de weg is, buiten de vervangen betonplaten, nog steeds dezelfde als bij het begin van de gesprekken tussen buurt en gemeentebestuur. Nog steeds de helft van de betonnen platen zijn gebarsten en / of verzakt. Veel mensen begrijpen blijkbaar het gebruik van deze stroken niet wat vaak onbewust lijdt tot ergernis.
Anderen gebruiken deze stroken als parkeerstrook om bv. van hieruit met de fiets de Diamantroute of de netedijk op te rijden. Ook verkeersagressie werd al meermaals door de buurt opgemerkt. Door het toenemende verkeer is de beoogde verkeersveiligheid er in de buurt niet op verbeterd en zorgen voorbijrijdende auto's en vrachtwagens nog steeds voor trillingen, lawaai en opwaaiend fijn stof uit grijze bermen.
Tot op de dag van vandaag is de buurt dus nog steeds vragende partij om opnieuw rond de tafel te zitten met het gemeentebestuur. Er werd hen immers een evaluatie beloofd nadat de uitwijkstroken een tijdje in gebruik waren. Er komt van het gemeentebestuur echter al jaren geen reactie op hun vraag, ook al worden ze daar bijna maandelijks over gecontacteerd. Zelfs officiële vragen via het schepencollege blijven onbeantwoord of antwoorden naast de kwestie.